Rejab adalah bulan Allah...

Daripada Anas bin Malik katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadan adalah bulan umatku"

Sahabatpun bertanya kepada Rasulullah s.a.w., "Ya Rasulullah, apakah maksudnya perkataanmu bulan Allah?" Rasulullah menjawab "Lantaran bulan itu dikhususkan dengan keampunan, di dalam bulan itu diharamkan menumpahkan darah (di dalam peperangan), di dalam bulan itu Allah menerima taubat nabi-nabiNya, di dalam bulan itu juga Allah mengeluarkan auliaNYa dari cengkaman musuh-musuhnya dan barangsiapa berpuasa di dalam bulan ini diwajibkan oleh Allah baginya untuk mendapat tiga perkara, iaitu keampunan untuk dosa-dosanya yang telah lalu, pemeliharaan baginya baki hidupnya dan selamat daripada kedahagaan pada hari kiamat."

Maka bangun seorang lelaki yang agak uzur lalu berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya aku tidak mampu berpuasa di sepanjang bulan itu. "Rasulullah s.a.w. pun bersabda: "Puasalah kamu sehari di awalnya, sehari di pertengahannya dan sehari di akhir bulan itu, kerana sesungguhnya satu kebaikan itu akan digandakan dengan sepuluh kebaikan seumpamanya....."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan